(Panas) Tarik tali Akhil Hayy dan JAIS
Artikel ini telah menerima bacaan sebanyak 17,179 views | Hantar ke Twitter! |December 5, 2009 oleh Gadis Lonely?
Di dalam kategori Bermasalah, Panazzz, Selebriti, Tempatan
Terlebih dahulu, kami di Oh! Artis ingin menyuarakan pendapat peribadi kami mengenai kes ini. Kami agak tidak berapa setuju dengan tindakkan JAIS yang membidas semula Akhil Hayy atas beberapa kenyataan Akhil Hayy yang pernah membidas JAIS mengenai isu penangkapan Ustaz Dr Asri (Dr Maza) beberapa minggu lalu.
Begi kami ianya agak “bias”. JAIS mempersoalkan status Akhil Hayy yang tidak mempunyai latar belakang agama (dulunya penyanyi rock) supaya tidak bercakap mengenai agama. Di manakah logiknya sedangkan sepengetahuan kami, ada bekas penagih dadah juga jauh lebih mendalam ilmu agamanya dan berhak untuk menyebarkan dakwah sepengajiannya. Begitu juga dengan penceramah bebas yang convert kepada agama Islam di mana latar-belakangnya sejak azali bukanlah sama-sekali beragama Islam.
Apa pula pendapat anda?
Petikan dari: Harian Metro
Baru-baru ini Akhil Hayy pernah membidas JAIS susulan penangkapan Ustaz Dr Asri. Kali ini JAIS pula membidas kembali Akhil Hayy.
“Apa yang kami ketahui, dia (Akhil) pandai bercakap seperti penceramah lain tetapi tidak memiliki latar belakang agama yang sepatutnya dimiliki seorang penceramah agama.
“Bagaimanapun, kami tidak menafikan pengaruh artis membolehkan orang ramai tertarik dan gemar hadir bagi mendengar ceramahnya yang sebelum ini tidak ketinggalan melampiaskan kata-kata sindiran terhadap orang lain,†katanya, semalam.
Malah, katanya, selepas ditahan Jais kerana berceramah tanpa kebenaran, Jais tidak pernah menerima sebarang permohonan daripada penyanyi rock terbabit.
Menurutnya, sepanjang pengetahuan, Akhil tidak memilik latar belakang agama walaupun pernah memberikan ceramah agama selepas meninggalkan dunia artis.
Penceramah muda yang juga bekas penyanyi rock, Akhil Hayy tidak layak berceramah dan mentarbiah orang lain berdasarkan latar belakang agama yang cetek selain hanya mengharapkan populariti sebagai artis semata-mata.
Kenyataan itu dikeluarkan Pengarah Jais, Datuk Mohamed Khusrin Munawi yang mengakui berdasarkan maklumat, bekas penyanyi kumpulan rock terbabit tidak mempunyai latar belakang agama bagi melayakkannya memberikan ceramah agama.
OHARTIS: APA NAK JADI DENGAN DUNIA NI. MEREKA-MEREKA YANG DISEGANI RAMAI KERANA STATUS PENDAKWAH MULA BERCAKARAN ANTARA SATU SAMA LAIN.
![]() |
![]() |














Baru-baru ini Akhil Hayy pernah membidas JAIS susulan penangkapan Ustaz Dr Asri. Kali ini JAIS pula membidas kembali Akhil Hayy.


































nazghul on Sat, 5th Dec 2009 7:26 am
1st…!!!
hairol on Sat, 5th Dec 2009 8:05 am
Itu tanda nya semakin hampir menuju ke akhir zaman
ENGQ on Sat, 5th Dec 2009 8:15 am
JGN LIHAT SIAPA YG BERKATA,TAPI DENGARI APA YG DIKATA..YG BAIK JADIKAN TELADAN,YG BURUK JADIKAN SEMPADAN,CAKAP SIANG PANDANG-PANDANG DAN SEMUA YG SEWAKTU DGNNYA LA….HE..HE..HE…
pengantar22 on Sat, 5th Dec 2009 8:24 am
sebenarnya JAIS yg diperalatkan oleh ‘tangan2′ tertentu untuk mnjatuhkan org lain yg cuba menjatuhkan ‘tangan2′ tersebut.
payex on Sat, 5th Dec 2009 8:29 am
jais nie mngarut!
muhammad fakhruddin on Sat, 5th Dec 2009 8:47 am
Assalamualaikum,
confuse-confuse bila ustaz2 pun ‘bergaduh’ sesama sendiri…
1)JAIS sebagai badan agama yg berautoriti tak seharusnya bersikap apologetik,bahkan sepatutnya bersedia dgn hujah dan alasan yg rasional dan logik dlm menghadapi kritikan org dan juga isu penangkapan Dr. Asri.
2)Bila berbicara soal agama,ada sebabnya kenapa JAIS bertindak menangkap Dr. Asri(jangan lupa ketua agama di Malaysia ialah SULTAN-SULTAN yg menjaga hal ehwal agama,termasuklah isu tauliah).
3)Kalau kita minta JAIS bersikap rasional & profesional menangani isu Dr. Asri,apa kata kita juga bersikap rasional dgn start belajar2 agama yg bersangkutan dgn isu tu…jgn suka sgt ikut hearsay…
Akhir kalam,la ni kita boleh la berpepatah,
ustaz sama ustaz bertelagah,org awam di tgh2 yg confused!
naksoleh on Sat, 5th Dec 2009 8:59 am
betul la kena ada kelayakan. not just any tom, dick and harry talk abt agama. org kafir pun pandai kasi ceramah agama. belajar dgn yg berilmu. mesti ada pengiktirafan. kalau bidang lain, doktor ke semua nak kena tunjuk sijil, baru bole caya. apa lagi agama. quote qur’an sikit je dah leh caya? selitkan 0.01% truth but the rest songsangs, itu lah cara nak tipu ala dajal.
jomblo on Sat, 5th Dec 2009 10:34 am
Btok ckp naksoleh…bknla nak menafikan tunjuk sapa yg baik atau buruk..tp nk bagi ceramah..especially ceramah agama..mestilah org yg ada latarbelakang agama..dan yg penting kita belh nmpak seseorang itu dr segi amalannya..memangla semua orang itu tak sempurna..tp sebagai seorang yg pandai bab2 agama..he knows the limitations and boundaries..kalau semua orang yg datang claim dri dia dah berubah berataubat dah tu semua apa yang dia ckap kena percaya??…JAIS masih relevan..badan ini perlu menyekat kemunculan orang2 munafik yang cuba nak jatuhkan agama islam..yang bercakap mengenai agama tetapi tidak mempraktikkannya..xsemestinya agamai itu pasal smayang 5 wktu ja..yg lain pon kena jaga jugak..hubungan sesama manusia..
PEACE!!
hanif on Sat, 5th Dec 2009 10:54 am
Patutnya JAIS nie patut disiasat SPRM baru padan .. banyak tak betul .. salah guna kuasa.
Tok kadinya mengarut-ngarut. Asal tak lupa bawa tauliah daripada orang (luar negeri selangor) lain tak boleh kawin.
Kalau kawin jugak walaupun ada bapa si perempuan ngko tau apa jadi … tok kadi jais kata nie kawin haram … dapat anak haram
Apa punya tuuuur … menyebabkan orang mualaf dan orang Islam sendiri (baru nak amal) kata Islam nie menyusahkan. Sebab apa ? JAIS ler …
Lepas nie korang nak mengajar anak sendiri Agama Islam boleh kena tangkap sebab apa ? Ajar Agama Islam takder tauliah daripada JAIS … Salah tu (nak kena dakwa) ajar ler
Yang aku heran ustazah kat sekolah kena minta tauliah gak ker ? mampuih ustaz ustazah lepas nie kat selangor kena dakwa dengan JAIS
ryanti on Sat, 5th Dec 2009 12:14 pm
JAIS ni satu hal .. tp Akhil Hayy ni mmg ustaz yg bertauliah ye?
AwekSamurai on Sat, 5th Dec 2009 12:39 pm
aku malas nk baca sebenarnya…..jdi aku tak paham langsung…so aku anggap kes ni selesai…wakakakakak selesai ikut kepala otak aku ler…kepala otak kowang aku tak tau lah..sbb otak kowang bukan otak aku….heheheheh..apa aku merapu meraban ni????oh kompiyus idup ni
e.g on Sat, 5th Dec 2009 1:00 pm
TUKARKAN org2 dlm JAIS
sebaliktabir on Sat, 5th Dec 2009 1:17 pm
dulu jarang dengar JAIS mcm ni…ada pun sekolah JAIS selalu tak cukup guru…murid-murid boleh tidur bila ada waktu terluang…
kalau JAIS dah bercakap macam orang politik mana lagi ketelusannya…ermm…harap Tuanku Sultan Selangor atasi dengan saksama…-aku anak jati Selangor-
wati on Sat, 5th Dec 2009 1:53 pm
Entahlah!tak tau nak kata apa!kadang bila dengar si akil ni kasi ceramah,dia suka berikan sindiran2 tajam pd orang lain.apalagi bila dah brmahtangga dgn si waheeda ni, dia suka membuka pekong bekas istri dia si maiza.kan itu tak baik namanye. boleke seorang ustaz berkata2 seperti itu?
Zuko on Sat, 5th Dec 2009 2:00 pm
KIta ni dok komplain pasal keje orang ni kita ni dah pandai sangat ke hukum hakam agama? Biar la mereka jalankan tugas mereka….mereka lebih mengetahui apa yang mereka buat….jika silap jawab la akhirat kelak….Peace!!!
haji leman on Sat, 5th Dec 2009 2:14 pm
aku nk gelak kt akhil hayyy
padan muke koooo
tu la dlm ceramah mengutuk org, mengeji org, menjatuhkan maruah org len…
skang ko kene balik..akibat gelaran “ustaz” palsu yg dia dpt la jd camni…padan muke kauuu akhill
gelak jahat jap..
AHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Apeh on Sat, 5th Dec 2009 2:50 pm
Haha … buat lawak ke ape pengarah JAIS nie!!!
Ape yg dimaksud’kan dengan latar belakang agama? Dia ingat keluar perut ibu terus pandai mengaji.Kalo ader pun,bukan semua dpt kurnia mcm tu.Sebab tu kena “iqra” – “baca”=”belajar”.
Cuba korang carik latar belakang pengarah nie plak.Mmg lawak la si pengarah JAIS nie.
Vavi Akhil Khay.. on Sat, 5th Dec 2009 2:58 pm
Bagi aku, akhil khay ni mmg gampang. Cakap tak serupa bikin. Kalo ko dah terer sangat dengan pengalaman 15 tahun ko tu, ko takkan bercerai ngan bini ko kerana kegatalan ko n waheeda bodoh tu.
Patuhilah undang2 ok. Setakat ilmu cabuk ko tu, jangan le mendabik dada. Balik ko pergi tengok result SPM agama berapa ko dapat. Ntah2 dapat 9 takpun tak hadir periksa. Pergi mampuslah kooooo
gigiputihberseri on Sat, 5th Dec 2009 3:31 pm
ada org pndai sbb bljr tinggi&dpt sijil,ada org pndai sbb latar blkg keluarga (xde tauliahan sijil laa),ada org pandai sbb bdasarkan pengalamannya&hidayah dr-Nya..abes,Nabi SAW pn x pndai baca bley bdakwah jgk?? camne tu,klo ikut JAIS xleh ikut Baginda jgk ke??huhuhu
terryJohn on Sat, 5th Dec 2009 4:20 pm
itu la dia yg hairannya JAIS.
dakwaan terhadap DR MAZA terlalu umum, ‘mengajar agama islam tanpa tauliah’..wth. Shahidan Kassim pon setuju dakwaan terlalu umum.
like ajar baca quran, ajar baca doa makan..semua tu kena tauliah ke? erkkk..
mesti ada ‘org’ disebalik ni.
nasib la aku org kelate.
mattnasz on Sat, 5th Dec 2009 6:07 pm
2 2 aku x sokong..
joe jambul on Sat, 5th Dec 2009 7:01 pm
pangarah jais tue memang bangang…. dah nyanyuk kot….atau dah takde bende lain die nak tangkap… tak pon gile glamour….
Ilmu on Sat, 5th Dec 2009 7:09 pm
From my understanding, what Pengarah JAIS is saying is that, seorang penceramah ugama seharusnya mempunyai latar belakang pendidikan ugama yang kukuh. JAIS never said seorang penagih dadah tidak layak untuk berceramah, asalkan dia mempunyai latar belakang pendidikan ugama yang kukuh, begitu juga dengan seorang muallaf. Dari pemerhatian saya, Akhil Hayy terlalu mengikut emosi ketika berceramah sehingga ada unsur2 sindiran yang kurang membina. His popularity memang tidak dapat dinafikan dapat mempengaruhi golongan muda, but without the right approach, he may give the wrong impression and this can have a dangerous implication. I humbly think that JAIS is merely explaining their stance and that they are just doing their job. I personally think Akhil Hayy has a lot to learn before he can lecture others about religion.
gigiputihberseri on Sat, 5th Dec 2009 9:53 pm
habih apa kes plk ngn ustaz asri??aku rs rmai jgk ustaz&ustazah mmg suka menyindir dgn niat utk menegur.x kiralah yg msk tv atau sekadar mengajar di sekolah..nmpaknya semua2 tu kenalah ditauliahkn JAIS slps ini..huhuh
petpet on Sat, 5th Dec 2009 9:58 pm
hurm ap yg JAIS wat tu tol..lgpn ceramah Akhil ni lebih kepada mengutuk bab politik dan artis2..pastu suka rosakkan lagu org lain dgn ubah2 lirik.,ngaku j la ko tu ceramah sbb duit,ad sebab JAIS wat cmtu,sbb kbnykkn penceramah,pak2 ustaz n ustazah skunk mata duitan..yg crite Ustaz Asri tu kene tahan tu jap j sbb dia xde permit ceramah tp provokasi yg diwat pihak media dan dia sndri seolah2 JAIS ni teruk sgt..ak ni ad pengalaman invite2 ustaz2 glamz cm Akhil ni sume nk duit melebey2…so Akhil wa taw lu gelabah puyuh skunk income lu makin low..tu skunk canang kt media JAIS begitu begini..bley bla la
gigiputihberseri on Sat, 5th Dec 2009 10:19 pm
eleh..byr artis nyanyi 2-3 lagu jer bley plk ribu2an..yg x glamer& xde nama pn mau ratus2an nyanyi kt mjlis kwin.apa slhnya mmbayar lbh dgn niat sedekah di atas ilmunya.klo x suka akhil,cr ar ustaz len yg bley byr rm50 jer..
gigiputihberseri on Sat, 5th Dec 2009 10:30 pm
tu ar sikap org Islam skrg..klo psl hiburan,duniawi,perhiasan kemain lg hingga sggup bhutang ngn ah long..tp bila bab msk hal agama ke,pendidikan anak2 ke,sedekah&zakat ke..semuanya berkira seminimum boleh.ok laa akhil tu tolak tepi..ada ustaz&ustazah yg bpendidikan al-azhar dsbg,xkn ar dia dijemput bg ceramah pn ko nk bg rm100 jer kot..malu la skit ngn non-muslim beb..diorg spt yahudi&nasrani cukup jaga kebajikan pendakwah2 mereka hingga mmpunyai pertubuhan2 yg memayungi masa dpn mereka&keluarga.kita ada buat mcm tu?? ada??? asik nk gaduh jer..mmg dunia dh akhir zmn!
darkbringsparda on Sat, 5th Dec 2009 10:42 pm
Woii…panas woii…jgn dicampur politik dgn Agama..Politik tu kotor…
gigiputihberseri on Sat, 5th Dec 2009 11:04 pm
slh tu..politik x kotor,tp org2 yg kotor mengotorknnya..zmn nabi pn ada zmn2 kegemilangan pemerintahan Islam.Agama merangkumi semua pkara
Lady Gugugaga on Sun, 6th Dec 2009 1:45 am
Sokong komen wati. Akil Hayy xpatut sindir org lain, sepatutnyer bg nasihat. Dulu pn dia penah gak sindir waheeda lam ceramah dia, last2 dh jadik wife! Dan dia mmg xpatut bidas2 bekas isteri dia tu. JAIS plak xrelevan la. Tekezut gak bace npaper aritu. Buat gelak dek org je dok gaduh2 sesama ustaz
Zuko on Sun, 6th Dec 2009 4:01 am
KIta dok gaduh pasal agama kita….bawa la bermuzakarah….org kafir gelak bila kita bergaduh pasal agama kita. Jangan nak sama Nabi Muhamad dengan manusia biasa, nabi pembawa rahmat dan dia ajar oleh Malaikat Jibrail untuk membaca dan menulis melalui Wahyu sebelum berdakwah…. Jangan komen ikut perasaan, faham dulu sebelum berhujah…Peace!!!
Obefiend on Sun, 6th Dec 2009 4:25 am
the problem with organised major religion is the imams, rabbis, popes , deacons, bishops and mullahs are not happy when people try to spread the word of god without their consent. they saw this as the dilution of their theocratic power.
in the reformantion era , ingat lagi kah kamu dengan Martin Luther? – dia mengatakan tiada peranti antara jesus dan umatnya. kalau ikut katolikism , perlu ada peranti dan hanya father dapat ampunkan dosa selepas konfessi. paradign shift dalam agama kristian berubah selepas itu dengan gereja reformasi membenarkan umat kristian “bercakap” terus dengan tuhan
islam is that way. we dont need an imam just to talk to god in a way. but as we saw then the Catholic church was pissed with Martin and branded him a the anti-christ.
skip a few centuries later and now we saw that even muslim bodies find it is a MUST for anyone who wanted to spread islam to have “authority and papers” to do so. on the surface this sounds logical. but when u dig just below the surface it is just a mechanism to allow how to preach based on their “fitness” in doing so. in malaysia that fitness entails
a) tak bole cakapa pasal politik
b) tak bole mengkritik kerajaan sekarang
c) bincang perkara fardu ain kecil sahaja
d) syukur syujur pada kerajaan sekarang
try to deviate and you will be ASRI-ed. on the spot. WHen tuan guru nik aziz first became the Kelantan MB people in UMNO makes such a fuss when TNGA can be seen giving KULIAH SUBUH the surau in his mukim. aku ingat lagi papaer 14 or so years ago
“NIK AZIZ CERAMAH POLITIK DIDALAM MASJID- haramkan”
padahal nik aziz selalu sentuh translation quran je. dia cerita pasal ayat quran sebelum dia jadi MB lagi. tak ke bodoh jabatan agama islam nak marah dia. kononnya lepas dah jadi MB tak layak nak ajar agama! BODOH! tapi KETUA AGAMA ISLAM NEGERI NEGERI Melayu layak pulak cakap pasal islam. padahal bini sendiri tak pakai tudung. pakai rantai dan perhiasan emas. masa bulan puasa cuti dekat london sebulan.
ah lucu malaysia. nasib baik aku seorang theist. tak perlu lagi pikir perkara bodoh tak masuk akal macam ni
yeah.. panjang. dont read it if its too mindnumbingly informative
HAHAHAHA
nim on Sun, 6th Dec 2009 6:22 am
i love you ebefiend…..!! HAHAHA… saya pun x suka akhil jugak sbenarnya.. padan muka…..
FUTURELAWYER87 on Sun, 6th Dec 2009 6:32 am
kpd gigi putih berseri: takyah lar menyamakan kita yg tak layak apa-apa nie ngan Nabi…Nabi tuh len lar…dpt wahyu dr Allah…si Akil dan penceramah2 len nie mesti lar ditapis supaya tak timbul kekeliruan dikemudian hari…len lar si akhil nie mngajar masak2 yg kalo org len masak resepi yg sama tp jd len tak berdosa…tp si Akhil nie meberi ceramah agama…which ofkos berkaitan ngan tauhid dll…so mesti lar JAIS mengambil tindakan tegas….yg pasal Dr Maza pon aku rase JAIS tak salah…sbb diorg dah bagi byk kalo amaran kat Dr Maza….sekian…
AZ on Sun, 6th Dec 2009 9:03 am
Setuju kena ada tauliah nak bg ceramah agama. Kalau yg diceramah (dgn cara terpuji la) tu betul takpe la, kalau sesat.. tak ke masalah besar? kalau tak bertauliah, tp nk bercakap, baikla jadi jemputan kpd penceramah aje tuk kongsi cerita atau pengalaman.. contoh penagih dadah insaf ke.. mcm Azmil Mustapha tu (bukan penagih tp pelakon Ali setan), jadi jurucakap jemputan, kongsi pengalaman je.. takdela sampai nak bg ceramah agama. Ikutla undang2 nak elak huru hara dimasa akan dtg..
petpet on Sun, 6th Dec 2009 9:42 am
betul tu AZ..xde salahny org yg rasa dia ley berdahwah nk berceramah tp kene la saluran yg betul..ak ni nk perbetulkn ckit kt gigiputihberseri,berdakwah dgn cari mkn lain taw.dlm berdakwah kene ad keikhlasan,kalo bagi RM1000 pn x ckup mau RM5000 koman2,kalo x suh ak cr j pak imam kg2 cikai,patut x org ad ilmu tinggi ckp ngn ak mcm tu?ak bg cnth brdsrkn pnglmn ak.xkata pn semua ustaz ustazah mcm tu.tp krn sesetengah yg bersikap mcm tu wat ak kecewa ngn org seagam ngn ak.n ak mmg prsn si Akhil skunk cr publisiti murahan.income dia mmg makin low.taw lak terasa kalo org tegur dia tp dia bg statement ckp org begitu begini,ngt org yg dia mksudkn xde prsn ke?Artis2 lak dah sah2 dia cr makan.mmg la org kene byr dorunk kalo suh wat persembahan melainkn kalo diinvite tuk show amal mesti dorunk x mnta byrn.ak ni bkn defend artis sgt ea,tp cakap berdasatkan realiti kehidupan.
jipan on Sun, 6th Dec 2009 11:15 am
inilah masalahnya….letak orang yang kurang fahaman agama..Agama semua org.tahu tapi tak tahu isi sebenar agama islam….lu pikir laa sendiri.Jais….
Shue87 on Sun, 6th Dec 2009 11:58 am
Akhil sudah2 le tu buat direct sales lagi baguih. Kan tuhan maha kaya dah dapat balasannya. CASH lagi. Inilah yang waheeda perasan mengatakan bahawa Akhir adalah sebaik baik umat seorang yang berkerja kuat.Porrrrrah.
CuteGiler on Sun, 6th Dec 2009 3:35 pm
entahla…
sy ney mmg xsuka politik..
emm..
tp sy tetap sokong akhil hayy
Syeikh boBBy on Sun, 6th Dec 2009 4:20 pm
Assalamualaikum para sabahat merangkap umat nabi Muhammad..aku juz nak ingatkan smua kat sini..jgn mengadili org swenang2nya..stiap manusia pasti akan mlakukan ksilapan..y tau ttg sswatu tu,btulkan la..jgn berkata pnuh berapi..ukur diri..aku pun x brani nak ckp pa..sbaiknya bg pihak yang bertelagah bbincang..islam la agama y plg byk jln penyelesaian kpd sbrg mslh..
untuk bhn bacaan y baik..
mistisfiles.blogspot.com
Haz on Sun, 6th Dec 2009 7:12 pm
Akhil hayy punya “ceramah” banyak menyanyi, menyair – nak tayang suara dia, dan banyak kutuk orang. kalau ilmu agama dia byk takkan terlibat dgn skandal dgn waheeda sampai tinggalkan anak bini tak jumpa berbulan-bulan. Tu menunjukkan memang la dia belajar agama, tapi niat dia dah lain. Tujuan nak bagi ceramah bukan lagi ikhlas, tapai dah byk ke arah kejar glamour. Aku hilang respect dgn orang mcm ni. And, ada hajat nak jadi “role model” konon.
ini aku on Sun, 6th Dec 2009 7:35 pm
nak cramah kne ade tauliah.
the end
darkbringsparda on Sun, 6th Dec 2009 8:00 pm
Ade satu hadis mengatakan (tak ingat ape ayat sebenar die..tp lebih krg camni la)…bahwa 3 perkara yg akan meruntuhkn iman kamu…Kekayaan, pangkat, perempuan…nescaya jika kamu meletakkan salah satu daripadanya (kekayaan pangkat prmpuan) melebihi agama kamu..nescaya runtuh lah iman kamu..cbe perati..org2 agame yg dah dpt salah satu drp 3 perkare tu…ujian dr Yang Maha Esa…
BukanAwie on Sun, 6th Dec 2009 9:41 pm
AKHIL…..Kau tu tak ada apa pun, kau mohon permit, kalau layak nanti Dato’ bagi la, Kita nak buat pahala kena ikut jalan yang betul hukum dunia dan akhirat……ni tak hukum allah dah la lu langgar juga (tinggal anak bini lama2 krn Waheeda tu apa) memang la menyelamatkan anak dara tua tu pahala, tapi tinggalkan anak bini tu kan dosa….
Nabi Muhammad sahaja ZERO DOSA on Mon, 7th Dec 2009 12:49 am
aku sokong JAKIM. pada masa yg sama aku salahkan 100% pd Akhill tu ha.
ok. guna logik .
1-kalo barangan kt pasaran takde cop SIRIM yg sah. tapi dikatakan berqualiti.
2-kalo ada rakyat Malaysia yang mngaku dapat sijil SPM. tapi cakap bahasa Melayu pun hancor . macamana? (bm kan sbjik wajib)
3-kalo tok bomoh mampu mengubati segala penyakit. tapi takde klulusan perubatan. boleh kah beliau ade gelaran DR. BOMOH?
4-Kalo someone tetibe mengaku beliau adalah BAPA @IBU ANDA? begitu mudah kah anda menerimanya?>?
JAWAPAN: SURAT BERANAK PLEASE………. IC MANA….
CONFIRM NGAN JABATAN PENDAFTARAN NEGARA.
kalopun akhill tu da taubat or sbagainye. dia mmg perlu kena ada basic dan kelayakan yg disahkan utk bg ceramah kat orang ramai. Mudah je. kte settle cara baik. ape kate akhill g amik diploma kt UIA tmpat nur (nurkasih) belajar. amik dip 3 thon je. orang skrg nk ade sijil beb. barulah org leh percaya ape yg kita cakap kan.
Oh Akhil…. saya harap anda membaca ini dan kalaupn tidak, kepada kawan2 akhil. sila sampaikan kepada beliau ye.
Saya pun pernah buat dosa. Pernah alami peristiwa hitam. jadi tahu kesannya dan kita mmg insaf lah. n mmg nk tolong sebarkan kpd sape2 tentang peristiwa hitam kita dan kalo boleh nak sedarkan rakan2 yg lain. ya mmg mulia ni kita.
bila kita nak bagi nasihat. lg pulak ade kait ngan bab agama. make sure yg anda betul mengkaji . tapi ade lg syaratnya. ingat. bab agama ni, kita takleh mmg main2. kita takleh berguru dengan pengalaman. kte kna berguru dengan guru. dan yg penting diperakui.
kembali pada kisah saya, nasib baiklah aku ada belajar kat sekolah agama di johor. alhamdulillah. sampai darjah khas. ni bukan skolah yg blaja 23 subjek tu. ni lain. ala-ala sekolah agama rakyat. tapi skolah agama ni mmg di bawah kendalian kerajaan negeri johor. terima kasih pada kerajaan negeri johor sebab wujudkan sistem pembelajaran mcm ni.
kat johor, sape2 tak gi skolah agama….. woah.. malu wey…. buat segan mak bapak yg tak anta anak deorang g skola agama ok. jadi ada basic agama.
point yg ak nk ckp sbenarnya, kalo ak mmg da taubat pun. nk nasihat orang, org lain, insya-allah boleh percaya kalo ak klua hadis2 dari mulut ak. sbb ak blajar. ak ingat lagi nama2 ustaz2 dan ustazah yg ajar ak.
ye. mmg akan orang pertikaikan . “DA TU. DA BLAJAR AGAMA TINGGI2, APSAL BUAT DOSA?”.
ya. ak mmg pnah buat dosa.ingat hanya NABI MUHAMMAD S.A.W SAHAJA YANG MAAKSOM@ ZERO DOSA. Allah nak uji hamba2 NYA, sama ada kuat tak iman masing2. ye. wlopun ade background agama.
Selepas Zaman Khalifah dlu2, ade seorang tua yg kuat imannye. 70 tahun mengabdikan diri pada ALLAH.mmg popular lah beliau di suatu kawasan tu. mmg dihormati ramai. dia minat sgt kat seorang gadis ni. tapi ntah la. xdpt ke segan ke (ak xigt sgt.sori). tapi akhirnya syaitan laknatullah hasut dia. dekati gadis tu. mmg cun habis la. last2. tak tahan godaan. org tua yg dah abdikan diri pada ALLAH SWT tu. akhirnya.. MEROGOL GADIS TU……………..
(NI sebahagian kisah yang ak baca dalam kitab. tak ingat semua )
jadi, ape yg korang leh paham kan?
1-hanya NABI MUHAMMAD S.A.W SAHAJA YG ZERO DOSA.
2-ALIM MACAMMANA MANUSIA ITU DI MATA MANUSIA YG LAIN, HANYA ALLAH SAHAJA TAHU TAHAP KEIMANAN HAMBA2 NYA.
3-QUALIFICATION TU PENTING DALAM APA JUA KEADAAN.
kih3 tapi hal ni tak leh diguna pkai utk prof razak maiden ape tu name penoh nye? ahha wlopun beliau punya kelayakan.. ermm….. tak semestinya hasil kerja beliau semua nya bagos. bak kata pepatah inggeris. COSTOMER ALWAYS RIGHT. huhuhhttp://ohartis.com/wp-content/plugins/smilies-themer/Julianus/20×20-choler.png
Nabi Muhammad sahaja ZERO DOSA on Mon, 7th Dec 2009 12:51 am
hohohoho ADA ERROR… BARIS PERTAMA….
“…..aku salahkan 100% pd Akhill ….”
==>> AK TAK SALAHKAN 100% PD AKHILL
TQ. SORI ATAS KESILAPAN TEKNIKAL.
wafi on Mon, 7th Dec 2009 4:48 am
Nak berdakwah tak perlukan kebenaran dari sape2. Benda tu fardu ain. Benda wajib. Sama macam sembahyang, tak perlukan permit. Undang2 bodoh ni haram kalau kita ikut. Sape JAIS nak tentukan sama ada Akhil Hayy tu tak cukup ilmu agama? Sape JAIS nak halang orang Islam mengajar tentang ilmu Islam? Sape pulak kita yang nak kata apa yang Akhil Hayy or Dr Asri tu bawa ajaran yang salah?
Adakah kita pernah bertanya sendiri dengan Akhil Hayy tentang kisah rumahtangga beliau sampai dengan berani kita menuduh yang bukan2? Menyebarkan keburukan orang adalah Mengumpat, menyebarkan keburukan palsu orang lain adalah Fitnah… Pilih sendiri mana yang anda suka… sape nak tanggung dosa? Melodi? Harian Metro?
Siapa yang bawa kebenaran sama-sama kita sokong, siapa yang bawa kesesatan sama-sama kita tentang…..
oH! VideoTv on Mon, 7th Dec 2009 8:46 am
ustaz oh ustaz…kami perlukan bimbingan anda,dan bukannya perkara yg mengarut mcm nie…..
shima on Mon, 7th Dec 2009 10:04 am
ntah ape2 jek dieorg niee..
sudah2 ler tu…
ape kate dok semeja and berbincang baik2??
xpyah ler nk guna media utk hentam sesame sndiri…
wat malu jek..
nardz24 on Mon, 7th Dec 2009 11:00 am
rasanya kat sini ramai yg x paham dgn kata2 jais. maksud jais kalu betul akhil hay nk berdakwah dia kenalah mengikut saluran yg btul iaitu pergi ke pejabat agama utk mendaftar dengan jais. ini penting supaya jais dapat memantau seseorang pendakwah. almaklumla dunia zaman sekarang. yang serban tinggi melangit pn boleh menyesatkan manusia. jadi cubalah jgn menyalahkan jais. nanti kalu ramai penyebar ajaran sesat korang salahkan jais plak. mereka ni hanya menjalankan tugas saja. lagipun ada benarnya kata jais ttg akhil hayy.. kalu rumahtangga sendiri pun tak boleh nk control bagaimana dia nak berikan dan jadi contoh terbaik pada org laen… rumahtangga tu pun 1 ibadah. tgk dari peribadi dia pun aku rasa mcm x layak jek sbb dia suka mengaibkan org lain & ckp lepas.
dalam soal agama ni x boleh la nak jadikan pengalaman sbg menjadi pendakwah. itu pun dia studi luar dr malaysia yg kita x tau kesahihanya… kalau dia betul2 berminat kenapa x pilih saluran yang betul. nak jadi pendakwah kenalah ada bukti dan kelayakan yang sesuai cik akhil hayy oiii… bukan setakat omong kosong jek.. heii dah ada bini dua pun x phm2 lg.
harap pasni korg jgn la nk salahkan jais ek…
Asam pedas on Mon, 7th Dec 2009 1:02 pm
Setuju dgn Nardz24 100%. Dgn zaman sekrg yg byk ajaran sesat, tauliah/kelayakan penting utk basmi ajaran sesat bkn pd C Akhil tu je tp pd sesiapa saja. Btul le kt Jais, ikut saluran yg betul. Ada undang2 ikut le brader, bkn susah mana pun. Klau kita tgk/hadiri ceramah Ustaz Abu Hassan Din Al Hafiz, takde pun memperlekehkan org masa berdakwah. Tegurannya pun tak kasar & tak menyakiti hati org! Terkenal gak! Ramai gak peminat Ustaz Abu Hassan Din! Dan yg penting tak menyindir atau memperlekehkn sesama Islam. Buat gelak dgn org bangsa & agama lain je!
sempoi on Mon, 7th Dec 2009 1:57 pm
Cakap tak serupa bikin. Apa-apa pun kena ada tauliah jika nak ceramah kat orang…Jangan dok mengata, berdosa…
therband on Mon, 7th Dec 2009 4:21 pm
what the fish!!!!!
akhil hayy sepatutnya belajar kat sekolah pondok sekurang-kurangnya..
baru lah org blh terima..
cakap mengikut logik pasal hal agama mana blh beb..
nnt lagi teruk aqidah fikir yang bukan2..
MiLza on Mon, 7th Dec 2009 4:22 pm
first aku stju sgt2 pd obe
politik n agma x blh dipisahkn ibrat roh n jsad
aku penah dgr dlm 1 sidag dun
bila pihak krjaan b’kata
JANGAN CAMPURKAN POLITIK DGN AGAMA
Lalu sblah pihak lagi mnjwab
JADI SKRG PIHAK KAMU TELAH LETAK AGAMA DILUAR DEWAN UNTUK BERPOLITIK SKRG.BYGKN KAMU MATI KETIKA DALAM DEWAN INI,APA AGAMA KAMU(lbih krg mcm 2 la)
aku x sblah mne2 pihak tp aku bljar dlm syariah
kita org islm,ngra mjoriti islam
wajib b’politik cara islm
islam sbg addin,x blh dkecualikn dlm stiap aspek
knp stiap kali NABI MUHAMMAD disebut,slalu jer org akn ckp,jgn nk smakn kita mnusia biasa dgn Baginda jnjungn.tp pd aku smua 2 bkn p’smaan tp contoh..sape lg nk djadikn cntoh y smpurna??Rasullullah mnyampaikn ajrn islam tnp pgiktirfn dr pihak2 y smua org dok bggakn tp Baginda di iktirfkn oleh ALLAH.bkn b’erti nk smakn nabi dgn kita smua tp sbg contoh sbb setiap dr kita adlh khlifah di muka bumi ni.so,utk mnjdi khlifah y b’ada di jln y benar,cntohilh bginda.sbb ada y org fham lain maka msyrkat kita lbih rela mngambil bgsa2 asig,artis2.dlu masa aku kecik2,kt pra skolah ustzh slalu ajr,jadilh sp’ti Rasullullah,al-amin,b’ckp bnr.bkn b’mkna ustzh 2 nk smakn dgn Baginda tp mncontohi…
tntg akhil plak,bagi aku kita x p’lu mmndag diri dia
tp ambillh apa y benar mlalui p’ktaan nya,buag apa y x btul pd dia.cntohnya la..maaf t’lebih dhulu..p’dna mnteri kita,Datuk seri najib,mnasihati kita tntg agma.adkh kita akn ckp,datuk,isteri datuk x b’tdug,ank2 datuk alpa diulit kmewahn.bolehkh datuk mmbimbig kami rkyat kalau kluarga datuk x t’bimbig…pasti tidak bkn,walaupn dia seorg pmimpn tp ada juga khilaf,jadi,contohilah y baik,teladanilah y x elok..
hal jais ni,aku x psti tp bila stiap kali jais mnjwb p’tnyan dr plbagai pihak,mmpk seolah2 jais ni mcm lmbu kne ccuk hdup..jwpn cm bce skrip..plig skit ati dorag than ustaz asri pastu x mai2 kt mhkmah..pe kes???x ptt la dorg jadik cm ni…
aku bkn baik sgt,ada gak buat slp n dosa..tp kita slig mngingatilah.bab2 agma ni blh mmbuatkn kita murtad tnpa disedari,t’batal klimah syahadah scra x sngja.cntoh dlm bab y snstif sp’ti poligami n hdud..sma2lah kita mnjga diri..
haji leman on Mon, 7th Dec 2009 5:14 pm
akhilll sebok nk menceramah org
rumah tangge ko ape kesss???
ko gatal ngan ponpuan kt tepi pantai mlm2 apsal x ceramah diri sendiri sengal????
ahahahhahahahaha
apis on Mon, 7th Dec 2009 6:37 pm
adui bagi komen pendek2 tak bley ke?
maleh teman nak membacanye
FaisalReza on Mon, 7th Dec 2009 7:24 pm
Tak tau nak komen cmner… no komen la senang cite
GreenWorld on Mon, 7th Dec 2009 7:58 pm
Perkara yg sangat wajib adalah menjaga diri sendiri dan rumah tangga kita, isteri-isteri dan anak-anak kita, Kita wajib perbaiki dan memastikan keluarga kita berada didalam landasan allah. Selepas tu baru la kita boleh sibuk-sibuk nak bagi dakwah kat masyarakat semua…
Itu pun kalau kita ada tauliah….kalau tak? sila dapatkan tauliah dulu…sekolah-sekolah pondok tak main eh…itu untuk diri sendiri boleh lah…..
That’s it, ada paham AKHIL?????
Ini bukan penyanyi eh, ada suara ada sykt rakaman boleh buat album dan jadi penyanyi……sorry eh
Akil on Mon, 7th Dec 2009 8:13 pm
Salam…
Ana tau la ana ada buat silap, tapi korg kutuk-kutuk tu tetap dosa, tapi sesiapa yang kutuk ana, ana dah maaf kan mudah-mudahan ianya akan menjadi santapan ana disyurga kelak. Tapi sesiapa yang kutuk isteri ana, memang ana marah……tak dapat terima…..korg kena minta maaf sendiri
wasalam
succiface on Tue, 8th Dec 2009 2:22 am
mula rasa takut… memang benar rasanya dunia semakin menghampiri ke akhir zaman….
Tyra Banks on Tue, 8th Dec 2009 5:51 am
wasini wasana, wakata wakita..hahahaha..
aku setuju dgn JAIS, kalau nk berdakwah tu mmg boleh dn dialu2 kan..tetapi kena la ikut saluran yg betul.. inipun utk mmbolehkan pihak JAIS membuat pemantauan. sekurang2 nya dpt tahu la dakwah yg betul dgn yg menyerongkan akidah..apalah korg ni.. skrg ni kn dh byk kes ajaran sesat sana sini..that y la JAIS suruh pendakwah2 ni bdftar..
bila ada kes ajaran sesat muncul masing2 tuding jari kt JAIS x buat pemantauan la apa la..ish3..
kamilasari on Tue, 8th Dec 2009 12:01 pm
moderator.
minta betulkan perenggan dua baris empat. sepatutnya perkataan ‘DAKWAH’ bukan ‘DAKYAH’.
DAKYAH tu menyampaikan benda tidak betul. tenkiu
Gadis Lonely? Reply:
December 8th, 2009 at 4:23 pm
done. Thanks kamilasari.
ParlieWalla360 on Tue, 8th Dec 2009 1:24 pm
Ragu-ragu tentang kes ini kerana seperti ‘double standard’ atau pun ada campurtangan dari pihak lain dalam kes ni.Hairan jugak pada mulanya kes Dr.Asri bekas mufti yang hangat diperkatakan alih2 citer ni difokuskan kepada Ustz.Akhil pulak.Ok lah kalau Ustz.Akhil ni mungkin kurang pengalaman atau pembelajaran dalam agama tapi tak salah kalau dia mempelajari & memberi ceramah agama.Kenapa harus sekat periuk nasi dia.Kenapa kita harus sekat bila ada orang yang nak memartabatkan agama islam ini.Berat benar tanggungjawab yang harus dipikul,marilah kita sama2 menyokong dan memartabatkan islam.Cuba korang fikir apa pulak alasan jika ‘bekas mufti Perlis’ tak layak beri ceramah kepada umum?Adakah kerana beliau tidak lagi menjadi mufti Perlis?dari segi kelayakkan pula macam mana dia boleh memegang jawatan Mufti dulu?Layak ke tidak?Kenapa dulu boleh tapi sekarang tidak?Cubalah kita fikir sejenak…Jawapannya ada pada diri kita sebenarnya…Bersama-samalah kita memartabatkan “Islam” wahai saudara ku…
bobbokal on Tue, 8th Dec 2009 7:03 pm
ak tak faham la JAIS neh..ego sangat la..
masing2 ade care utk berdakwah..cbe korang dgar ustaz azhar berceramah..penggunaan ayatnya agak kasar..tetapi berkesan dan mampu membuatkn golongan remaja datang ke masjid dgar ceramah beliau..
dalam kes akhil hay pon ak rasa sama shj..sindiran2 aku rasa mgkin perlu jika utk memberi kesedaran..mgkin lpas kne sindir tu tuan punye badan sedar..kebanyakan ceramah akhil berkisar melalui pengalaman beliau sendiri..sedikit sebanyak byk pengajaran yg dapat diperolehi..
kalau dakwah seperti baca teks khutbah jumaat aku pon malas dgar..kadang2 kne la releate dgn keadaan semasa dan mampu membuatkn org tertarik mendengar ceramah kita..
mmg bias..xkn nk bercramah kne betol2 ’suci’ latar belakng dan xpernah ade sejarah hitam langsung..mcm mane org nk berubah..
jais marah org nk berceramah..
islam melayu tgh mabuk malam2 xde org nk pduli pulak..
maksiat sana sini..
cara JAIS skrng ni mgkin membuatkan ramai yg bercita-cita utk berdakwah trus memadamkn niat mereka..kerana perlu mendapatkn lesen serta ada sijil belajar agama peringkat tertinggi katanya..kadang2 mereka ini skadar utk berceramah di dalam kampung mereka sahaja atau masyarakat setempat.. skrang aku tgk dah kurang ustaz2 ‘independent’ yg selalu datang berceramah di kampung2 berenti berceramah kerana takut kene tahan..
AK PERNAH TGK VIDEO SEORANG BUDAK BG CERAMAH DKT ARAB SAUDI.. RAMAI YG DATANG MEMENUHI RUANG MASJID TUK DGAR CERAMAH BELIAU..
AGAK2 BUDAK TU ADA TAULIAH X? JAIS PATUT TAHAN BELIAU NEH..
cukup dgn hati yg ikhlas tuk memperjuangkn ajaran islam sudah memadai.. ke nk kne baca teks dari jais smasa ceramah?
knightblogger on Tue, 8th Dec 2009 9:35 pm
setiap orang kat muka bumi ni khalifah..
pehal on Wed, 9th Dec 2009 7:11 am
x kan la JAIS ske2 je nx ckp dia cam 2.mmg btol pn “ustaz” 2 kalo ceramah kemen lg mengutok org je.crmh natang ape yg dia bg kat org?aku tgk di 2 mcm mental je.hahahaa
my self on Wed, 9th Dec 2009 10:46 am
emm…dalam kes nie…Jais sebagai badan yang brtggungjwb untuk memelihara agama perlu peka dengan isu semasa…ramai umat islam sekarang tidak segan silu minum arak, berpakaian seksi, berpesta sana sini..konsert yang bercampur gaul…kebanyakkan berlaku di selangor…Apakah kerana isu mengajar tanpa lesen yang perlu diutamakan…sehinggakan mereka menjadi mangsa untuk menegakkan agama dimuka bumi Allah ?? sedangkan masalah yang melanda selangor kini semakin berleluasa… cuma kira berapa ramai anak muda yang dah jadi peminum tegar arak??? berape ramai yang dah mengandung anak luar nikah..mereka inilah yang perlu diberi perhatian yang lebih..bukan tentang pengajaran agama tanpa tauliah…
Buat warga JAIS…. tolonglah bertindak terhadap tugasan yang diamanahkan..jangan biarkan anda menjadi ‘kambing hitam’ oleh Pemimpin yang menerajui negara ini…tetapi bertunjangkan lah kepada ketakutan pada yang Esa… semoga berubah…dari yang tidak baik kepada baik…hendaknya… salam.
lady gaga on Wed, 9th Dec 2009 3:12 pm
aku rsa kes akhil tu.. mmg patut pon jais xbg lesen sbb dia pun tak berapa betul sgt. aku dulu minat dgr ceramah dia tp sjk kes dia bercerai, xbg nafkah pd keluarga beberapa bulan(xbertaggjwb), penipu kate xada hubungn ngn wawa(munafik) n kutuk exwife dia(mengaibkan org lain)..(inikah sikap yg perlu ada pd org yg memberi ceramah) aku dah tak yakin nk dgr ceramah dia lg. kalu sume org dah xyakin nk dgr ceramah dia sbb dia sendiri xberapa betul(agama) samelah lah dgn bile kita rasa ragu2 nk mkn sesuatu mknan itu halal atau tak. since dlm hati dah rasa ragu2 better xpyh dgr or akhil xpyh jd ikon ustaz lg. i rasa kecewa sgt ngn akhil,n sblm nie aku slalu pggl nama dia ustaz akhil tp skrg kalu ckp nama dia ustaz aku rasa nk muntah jer. akhil better u betulkan diri u dulu sblm u nk betulkan org lain. nie nasihat ikhlas dr sy. i doakan u bhgia dgn jln yg u pilih
adik on Wed, 9th Dec 2009 3:35 pm
hi sy sokong ape yg lady gaga ckpkan, dulu saya nie perangai agk liar, pastu family sy bw sy dgr ceramah ustz akhil.. masa tu saya mmg minat sgt dgn ustz akhil coz i nk jd baik mcm dia sbb dulu dia penyanyi rock n tlh insaf. i agk yakin nk ubh mcm dia, tp baru2 nie reputasi dia teruk sbg seorg ustaz.. i dah xyakin ngn dia lg. kecewa sgt dgn dia. lebih baik dia pyh jd ustaz lg.
Hazz on Wed, 9th Dec 2009 3:38 pm
Bdoa pada Allah..moga2 cpt lah slsai sgla2nya..dgn adil dan saksama..InsyaAllah..
rakyat malaysia on Thu, 10th Dec 2009 12:03 am
salam,mudah je.sebenarnya tindakan jais tu betul.kalo semua org bole bagi ceramah, camne diorang nk sekat ajaran sesat,ceramah politik,ceramah salah fakta.cuba fikir la.takkan la semua org bole bagi ceramah sesuka hati.gua pun bukan alim sgt.tp realiti nya skang ni org rmi cetek bab hukum hakam ni.harus ngan makruh pn tak dapat bezakan.lagi la hukum dia.skang bile kite tgk org pki serban bagi ceramah je semua org percaya bulat2 ape cakap dia.so benda ni mungkin org x nmpk tp sbenarnya jais perlu buat camtu so xde la org salah faham hukum hakam yg telah d tetapkan.tolong jgn fikir sudut politik semata2.dunia ni da tua.
bobbokal on Thu, 10th Dec 2009 2:33 am
akhil tak suruh pon org panggil dye ustaz..korang yg labelkan dye begitu..
JAWS on Thu, 10th Dec 2009 12:30 pm
Kalau x nak org panggil ustaz jgn jadi penceramah agama, jadi penyanyi rock aje……….
Kalau ikut peranggai dia memang lah tak layak dipanggil ustaz.
Kalau dia jadi ustaz, nanti org tanya mengabaikan anak bini lama-lama hukum nya apa? Tak kan dia nak jawab hukum nya SUNAT,
Kalau dia nak jawab HARAM, tapi dia buat….Biasa ustaz buat perkara2 perkara SUNAH….abis tu Akhil ikut SUNAH ke?
nisya on Fri, 11th Dec 2009 1:30 am
betul gak ape JAIS 2 ckp….pattnye akhil 2 kene la gune saluran yg btl…
lg pun aku rs akhil xlayak la jd penceramah agama…..
seblm nak ceramah kene la ade sedalam2 nye ilmu…yela kang takut jd ajaran sesat lak…..
tak pasal2 berdosa bsr…..
kentot seribu tahun on Fri, 11th Dec 2009 11:04 am
JAIS?
hello…JAiS?JAis?JAIS sape luuuu nk menetapkn dia bertauliah ke x?dlu zaman nabi kene daftar ke nk berdakwah lol!!!!sapew kate dlm masjid xbleh politik?wei bukalh sejarah nabi Muhammad SAW n sejarah khulafa’ arrasyidin…
aku bkn pewlh msa aku lepas solat jumaat kat surau putraja ms tu plihan raya…kire tgh kempenlh…bleh pulak BN;p mengedarkn risalah;p xblah dh ;p kate xbleh…tp tulh aku nk tergelak jew msa kat psar mlam bangi lama bleh buka khemah BN pstu kuar kata2 xleh blah psar malam pn jd hahaha raih simpati…
wei JAIS ko hapus jelh nk ambil tauliah…bende simple je…klu org tu dakwah terpesong dri agama tgkplh…yg perlu ade tauliah berdakwah ni berlaku mase sapew?pada masa mentri mahathir lg…lh ish2 xkn dh lupa kot ;p
bg aku akill hayy ok pew…sapew2 anti akill hayy bleh jlan… daaa…
bg aku akill hayy ceramah buat org xngantuk koz diselang seli ngn lagu yg berunsur dakwah tp tulh bile akill ceramah dlm tv jew…pengerusi majlis mesti kaitkn ngn dia ngn artis ntah pe2 ntah…tu psallh org label ustz-artis…sesetgh pendakwah straight to the point…membuat kn org cepat ngantuk…dan bosan…tp ustaz skrg dh pandai bile org dgr ceramah nk mengantok je masuk crita2 yg leh wat bgkit nk dgr…
yg aku tahu ustz asri dri saudranyerkn…dia dtg KL de urusan…pstu de org dtg minta untuk berceramah…jd xslah lh kn…btul x?pe slah nyer…ish2…bg aku ramai je ustaz kelanatan ceramah kat sni xahu de tauliah ke x…;p
JAIS2…kpd Obefiand lu atheist xde tuhan…jgnlh nk menyelit kisah kristian untuk dipersamakn ngn Islam…tp klu membezakn baik bruk aku xkisah…lg satu sapew kate xperlukn imam?perlu k…klu cmtu church xperlukn paderilh lol
JAWS on Fri, 11th Dec 2009 5:50 pm
Lu kentut 1000 thn memang aku tak faham, lu dgr ceramah agama ke nak dgr nyanyian, JAIS bkn menilai ceramah, sbb org tak mengantuk.Ceramah yang myebabkan org ngantuk tu la bagus, sebab ceramah nya bagus pesanan-pesanan nya baik mengikut ajaran sebenar, maka setan datang gayut pada mata pendegar biar mengantuk .
Aku ingat kalau dah suka dgn nyanyian Akhil, betul lah Akhil tu patut jadi penyanyi je.AKHIL tu belum boleh dibagi tauliah USTAZ lagi………TOLONG LAH JAIS JGN BAGI DIA TU TAULIAH…..HANCUR UMAT KANG.
BUGIS Reply:
December 11th, 2009 at 5:57 pm
@JAWS, SETUJU SGT LA TU
KakiSatu Reply:
December 11th, 2009 at 6:00 pm
@BUGIS,
AKU PUN SETUJU DGN KO ORG. AKHIL TU TELUNJUK LURUS KELINGKING BERKAIT…….
JAIS on Fri, 11th Dec 2009 9:06 pm
Sesuatu perkara mesti ada jemaah penilai, JAIS adalah yang bertanggungjawab dalam hal agama islam, adalah sebaik-baik organisasi untuk menilai sesiapa yang boleh ditauliahkan untuk berceramah. Akhil memang tak layak bagi aku, apatah lagi JAIS memang tak dapat dipertimbangkan lansung, lagi pulak dia tu langsung tak nak apply, apahal kepala ada besar ka?
Untuk bekas mufti PERLIS bukan apa, permohonan belum dihantar, kalau hantar insyaallah lulus….
Zuko on Sat, 12th Dec 2009 1:59 am
Kenapa perlu kita bertengkar sesama kita hanya kerana satu artikel? Ismail kamus bila disuruh ada tauliah ada ka dia ingkar or bantah….ambik je…kalau kita yakin kita betul2 arif dalam agama apa perlu takut. Ustaz ni bukan sekadar mengajar tetapi dia juga dijadikan sebagai rujukan untuk mereka2 yang kurang arif dalam beberapa perkara agama. Ada juga yang berjumpa dengan ustaz lain untuk bertanya jika mereka ragu2. Jangan fikir ustaz ni dalam satu konteks yang sempit. Jika seorang ustaz itu salah memberi panduan mereka kelak memesong akidah umat Islam lain. Ilmu agama ni bukan boleh baca buku macam tu ja, dia kena ada pembimbing. – Peace!
JAIS on Sat, 12th Dec 2009 11:28 am
WAHEEDA JUMPA USTAZ UNTUK MENCURAH ISI HATI……
JADI SBG USTAZ AKHIL MESTI TOLONGGGGG…..
USTAZ KAN ADA MCM2 TUGAS….BKN KONTEKS SEMPIT
sickchild72 on Mon, 14th Dec 2009 4:31 pm
dunia nak kiamat dah. bila aku nak bertaubat ni. sob.
Chikugunya on Tue, 15th Dec 2009 2:01 am
Soal bangsa atau Muslim sejak lahir atau muallaf tu bukan pengukur tahap keimanan dan keilmuan seseorang. Kenapa nak pertikaikan kelayakan muallaf memberi ceramah??? Tak semestinya ilmu agama dia cetek. Dan orang Islam sejak lahir tidak semestinya ilmu agama dia mantap.
JAIS pasti ada menggariskan syarat=syarat untuk mengiktiraf seseorang itu layak atau tidak untk memberi ceramah tentang agama.
Kena ingat… Salah satu tanda-tanda dunia hampir kiamat ialah, muncul golongan-golongan yang kurang ilmu agamanya tetapi mentadbirkan hal ehwal agama.
nana on Thu, 17th Dec 2009 2:34 pm
Sultan Selangor dah bgth kalau nk berdakwah di negeri Selangor perlu ada tauliah.Ini bg membendung perkembangan ajaran sesat…abis cerita…Peace….
Kak Wok on Sat, 19th Dec 2009 6:43 am
Akhil Hayy who, who, who???
Bossi_88 on Sun, 20th Dec 2009 12:03 pm
salam…apa dah…jais nie …orang nank berdakwah cakap macam 2 plak…sepaptutnya kita bagi galakan ..dahla..pendakwah kurang kt malaysia nie…pahal nak condem….tengok la skarang nie berapa ramai dalam setahun kita lahirkan orang-orang ulama,pendakwah…takde bro…publisti untuk diorang jangan harapla…kata negara islam..apa nie…lahirkan ramai artis banyak plak…Malaysian idol la,af la,bintang rtn la…lg star dan mcm2 lagi…nie semua tak lain tak bukan mencmbahkan lagi perkara-perkara mungkar…pendakwah nie dah dapat hidayah nak berdakwah…2 semua tuhan nak kasi..tak pyak nak pertikaikan lagi…apa tak percaya kt tuhan ka…fikir-fikirlah….jngan cop pendakwah nie sebagai orang yang hanya layak duduk di tepi je…diarang boleh pi mana-mana yang diarang rasakan sesuai…salam…
Bossi_88 on Sun, 20th Dec 2009 12:08 pm
kepada rakyat malaysia:
Sebab itu diorang kena pantau maa….kan dalam jais dah ditetapkan bahagian masing2….apa dah…semua dah ada kerja skop masing2…. kalau semua part bagi comitment takkan berlakunya …semua terlibat termasuklah agensi swasta dan kerajaan….banteras benda nie..
kreemix on Tue, 22nd Dec 2009 12:32 pm
siapalah akhill ni nak cakap pasal JAIS,setiap negeri ada bidang kuasa masing2,begitu juga dengan Dr. Asri…..dimana bumi di pijak,disitulah langit kita junjung.
oncwcwcw on Sat, 26th Dec 2009 5:01 pm
askum sori yer myemak memg isu ni dah lama tp sjer nk bg pdpat sket.. pasal ustaz asri ni mcmni.. aku ada kenal ketua pendakwah syarie perlis tue.. en mustafa dia tau psal ustz asri nie.. aku ada tnyer dia psa ustaz asri ni btl2 salah ker.. dia ckp ms jd mufti perlis dulu.. bdan2 agma dah dpt mghidu ketidak relevan dia myampaikan dkwah or isu2 bkaitan agma. bkn salah tp x selari dgn anutan mazhab kt syafie.. so x silap aku dia dinasihatkan berhenti kot.. tup tmbul bda nier org kat perlis dah lama tau
Ironman on Sun, 27th Dec 2009 11:00 am
Aku mmg tak berkenan dengan Akhil ni.Takbur dan cakap besar.Baru pergi Pesantren kat Indonesia dan belajar sekejap dah ego.Wahai Akhil sang ustaz Rebonding..sedarlah ulama yg soleh tidak akn mengaku dirinya cukup ilmu.Dan hidup dlm keadaan zuhud dan istiqamah.Kau ni golongan Ustaz duniawi.Sedar diri sikit.Nak mengajar orang kalau diri pun tak bagus.Kita hidup dlm negara yg ada undang2.Untuk mengajar orang kearah kebaikan tidak salah.Malah di tuntut dalam Islam.Tetapi dalam sesetengah keadaan perlulah juga tauliah utk mengelakkan kekeliruan.Membawa gelaran ustaz itu amat berat.Tetapi Ana rasa Ente ini lebih kearah menjaga rambut Entelah…
ikhlas on Tue, 5th Jan 2010 10:41 am
Salam..
Akil hay kau ilmu yang nak disampaikan kna la sempurna bru blh kluarkan kenyataan.. Ilmu x seberapa nk nasihatkan org,. Ilmu yang x sempurna blh hncurkan masyarakat.. tahap kau ne ilmu nk cri mkan jer utk perkembangan umat tak relevan..
IEKIN on Fri, 8th Jan 2010 1:46 pm
SAYA TAK BERSETUJU DENGAN PENDAPAT OHARTIS KERANA SOAL AGAMA BUKAN BAHAN MAINAN, YANG SESIAPA BOLEH PERKATAKAN..
SAYA BERSETUJU DENGAN PIHAK JAIS KERANA YANG BERTAULIAH DAN BENAR BERILMU LAYAK UNTUK MENJADI CERAMAH , BUKAN APA BAGI MENGELAK DARI FAHAMAN YANG SALAH DAN DARI AJARAN SESAT..
SAYA HARAP PIHAK OH ARTIS SELEPAS INI MEMBERI PENDAPAT BERDASARKAN RASIONAL DAN BERPNGETAHUAN…NI BUKAN SOAL SIAPA BETUL ATAU SAL;AH
cam_sedap on Wed, 13th Jan 2010 9:22 am
cakap banyak tak guna JAIS to bodoh sebenar nya nak kasi nasihat kena tauliah ke JIAS bodoh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
JAIS on Fri, 15th Jan 2010 8:25 pm
Sapa kata aku bodohhhhhhhh
Sapa kata Akhil tu ustaz dialah yang bodoh
Tak reti belajar dulu la…..
Mamat cam akhil tu banyak kat dunia ni, pandai cakap aje,
Tapi yang dia buat ikut perangai hantuuuuuuuuu
david coperfield anak michael jackson on Tue, 26th Jan 2010 11:28 pm
hahaha..nak tergelak aku baca comments..betullah apa yg JAIS kata tu..JAIS tu fikirkan untuk semua umat Islam kat Msia..bukan takat nak fikir kesan ke atas si polan bin si polan aje..fikir kasi luassss lagi la..akhil hay tu mmg perlu dapatkan apa2 kelayakan yg patut untuk beri apa2 ceramah agama..ingat boleh sesuka hati ke nak bagi ceramah agama??..agama bukan boleh dibuat main..sesuka hati nak bagi cramah..takut lain yg diceramahkan..lebih byk maksiat yg berlaku daripada belajar agama..contohnya dah ada complaint bahawa akhil hayy tu lebih byk mempersendakan org2 tertentu..dah la ceramah takde tauliah..latar belakang agama pun takde..apa dah bagus sgt ke dia?? tambah pulak dgn keadaan diri dia dan keluarga yg lintang pukang..tak balik rumah/tak jenguk anak isteri for months pun dikira org yg baik ke?? keluar pulak dgn perempuan yg bukan muhrim dalam keadaan yg boleh mendatangkan syak wasangka..itu sifat2 org yg zalim pada anak isteri..org mcm ni ke kita nak suruh ajar agama?? alahai…
Kontrovesi on Tue, 23rd Feb 2010 2:16 pm
Dulu Lain Sekarang Lain…. Islam Ikut Peredaran Zaman….. Mesti Le Kena Ada Tauliah….. Buat2 yg bagi ceramah tu Anthony (father) kristian…. Rupa sejibik mcm ustat & islam…. Tak sesat ke korang nanti….. adoiyai….
mimie on Wed, 21st Apr 2010 11:45 am
saya memang la x brape minat sgt dgn ustaz akhil hay ni tp sy x setuju dgn jais ni Memang klakar dgn pemikiran org jais ni….nmpakkn jais ni manusia biasa jugak jgn la cepat mehukum org lain klu diri sendiri pun x sempurna…itulah pemikiran manusia sekarang ni..kenape?penyanyi rock dulu x bole bg ceramah ker?.x semestinya hanya org yg berkelayakan dalam agama or berlatarkn seorang kuat agama yg layak utk beri ceramah…abis yg asalnyer ader penceramah yg dulu adalah org bukan islam dan sekarang sudah bergelar islam pun x layak la eh????so yg tu macmaner agaknyer….jais2 sekalian cubelah cakap pakai otak bukan cakap ikut prasaan….kalau jais kuat agama xder la cakap macamni…ish..ish
mimie on Wed, 21st Apr 2010 11:54 am
mmg akhil hay tu ada buat salah tu saya mengaku ler semua org buat silap n jais pun manusia biasa jugak coz x semua jais ni golongan x penah buat silap…tp nk kata 100% jais tu betul x jugak….yg klakarnyer golongan jais ni bercakaran dgn akhil hay…klu seorang yg beriman dan bijak soal agama x perlu nk bercakaran…boleh diselesaikan dgn cara aman kn…ntah la soal2 agama ni sensitif x bole tersilap cakap…jais n ustaz akhil pikir2 la sendiri…
aku...beriman on Fri, 30th Apr 2010 4:32 pm
tak payah nak cakap byk..aku tengok je imej dia berambut panjang,,da,,,sah dia ni..uztaz celup,..kan da kata dlm islam..adalah dosa bagi lelaki ..berperawakan seperti wanita…kamu ni bangang atau tolol..ke..da nyata ilmu agamanye cetek..masih nak sokong dia lg…klu betul dia berilmu tinggi..dia tahu apa hukumnya lelaki berambut panjang..uztaz ape tu..uztaz politiklah…sebab dia ditauliahkan oli si anuar penderhaka melayu tu …